De beste tools voor je website!

Optimaliseer je website met behulp van verschillende tools!

Gepost door Briing.nl op 13 maart 2022

In deze blog gaan we het hebben over verschillende soorten tools die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren. Er zijn veel verschillende soorten tools beschikbaar, zowel betaald als gratis tools. In deze blog proberen we je een zo helder mogelijk beeld te geven van de tools die er zoal te vinden zijn! Ook komt het met regelmaat voor dat bepaalde tools die je al gewend bent compleet zijn veranderd, niet zo gek als je beseft dat het internet zelf ook nooit stil staat, de techniek deels veranderd is en er veel nieuwe features bijkomen. Laten we eerst dieper ingaan op het begrip ‘tools’.

Wat wordt er bedoeld met tools?

Met tools bedoelen we in deze context hulp programma’s die vaak webbased zijn. Met webbased wordt bedoeld dat het programma online in een webbrowser wordt uitgevoerd. Met dit soort hulp programma’s kun je jouw website op in principe alle fronten testen en analyseren. Voor ieder onderdeel op je website is er wel een tool voor te vinden. Zo bestaan er analytische tools, marketing tools, SEO tools, performance tools en nog veel meer! Eigenlijks kun je het niet gek genoeg bedenken en er is altijd wel een tool voor beschikbaar. Bekende tools zijn bijvoorbeeld Google Analytics & GTmetrix waar je vast wel eens van hebt gehoord.

Tools voor meer veiligheid

We trappen dit overzicht van handige tools af met diverse security tools voor veiligheid. Om voor een veilige basis te zorgen kunnen we het beste hieraan eerst de prioriteit te geven. Vandaar dat dit overzicht ook in chronologische volgorde is ingericht.

1. Securityheaders.com

Op securityheaders.com kun je testen hoe het staat met de veiligheid van jouw beveiligings- headers zoals CSP en HSTS. De HTTP-response headers dragen enorm bij het verhogen van de veiligheid van jouw website. Het is daarom raadzaam deze beveiliging headers te implementeren. Ben je klaar met het implementeren van de securityheaders, dan kun je het resultaat testen met de tool van security headers.

Screenshot van de website securityheaders.com

securityheaders.com

2. Internet.nl

Internet.nl biedt in totaal drie verschillende tools aan. Internet.nl is een initiatief van de makers van Internet.nl en de Nederlandse overheid. Zo kun je op deze website testen of jouw website, e-mail en internet verbinding aan de moderne en betrouwbare internet standaarden voldoet. Ook geeft deze tool je de inzichten om eventuele kwetsbaarheden direct op te lossen.

Screenshot van de website www.internet.nl

www.internet.nl

3. SECURI

Met de website security scanner van SECURI kun je gratis je website testen op malware en veiligheid. Deze website scanner is op dit moment een van de populairste in zijn soort. Met deze tool is het mogelijk om te testen op malware, blacklisting status, injected SPAM en infecties.

Tumbnail van de website securi.net

sitecheck.securi.net

4. ImmuniWeb

Nog een goede website veiligheidsscanner die op het internet te vinden is! De tool van ImmuniWeb geeft je een duidelijk inzicht in gebruikte policies. Met ImmuniWeb kun je de volgende onderdelen / policies testen; Software Security Test, EU GDPR Compliance Test, PCI DSS Compliance test, Content Security Policy Test en HTTP Security Headers.

Screenshot van website immuniweb.com

www.immuniweb.com

5. zveloLIVE

Met de tool van zveloLIVE kun je ontdekken in welke categorie een bepaalde website of domeinnaam valt. Ook geeft deze tool je het inzicht of een website expliciete content bevat en of de website of domeinnaam veilig te bezoeken is. Daarnaast geeft het statussen weer of de website malicious is, en/of brand-safe is. Een erg handige tool die je kan gebruiken bij het registreren van nieuwe domeinnamen, om erachter te komen of een domeinnaam veilig is om aan te registreren.

preview van zvelolive

tools.zvelo.com

Performance testing tools

Nadat je de veiligheid in orde hebt voor je website, en dit ook uitvoerig hebt getest kun je verder gaan met het testen op performance. Wist je dat een snelle en volledig geoptimaliseerde website hoger scoort in Google en overige zoekmachines dan een langzame website!? Tijd dus om je website te optimaliseren! De term ‘Website optimaliseren’ kun je het beste scheiden in twee aparte onderdelen. Zo kun je jouw website optimaliseren op website performance wat er voor zorgt dat je website sneller zal laden. Ook kun je jouw website optimaliseren voor zoekmachines, ook wel SEO-optimalisatie genoemd. Verder in deze blog vind je de beste tools voor het SEO optimaliseren van je website!

1. Google PageSpeed Insights

Persoonlijk denk ik dat de speed test van Google PageSpeed Insights het meest realistisch is. Voornamelijk omdat je ervan uit mag gaan dat Google wel moet weten waar je website aan moet voldoen wat betreft de optimalisatie en snelheid van je website. De test werkt op basis van een totaalscore van 0 tot en met 100.

Preview van PageSpeed Insights

pagespeed.web.dev

2. GTmetrix

Nog een tool die echt niet mag ontbreken aan je verzameling is Gtmetrix! Deze handige tool werkt op basis van 6 grades van A tot en met F. Voorheen teste je met Gtmetrix op basis van legacy reports. Eind 2020 kwam GTmetrix met een vernieuwde versie dat Lighthouse wordt genoemd. Wel is het mogelijk om nog steeds gebruik te maken van legacy reports. Hier dien je dan wel een (gratis) account voor aan te maken. Het gebruik van legacy reports kan erg handig zijn bij het opzetten van een website, aangezien legacy reports je een erg duidelijk inzicht geeft in de te optimaliseren onderdelen. Dit is bij Lighthouse, maar ook bij PageSpeed Insights net iets anders. Echter, dien je uiteraard op beide versies (Lighthouse/Legacy Reports) voldoende te scoren!

Preview GTmetrix

gtmetrix.com

3. Pingdom

Pingdom is het meest bekende en populairste optimalisatie tool die er op dit moment te vinden is. Het is een Zweeds website monitoring tool. De score die uit deze test afkomstig is, is gebaseerd op een scale grade, wat erg veel lijkt op die van GTmetrix. Met Pingdom is het ook mogelijk om diverse tests uit te voeren vanaf verschillende locaties in de wereld. Zo kun je ook goed testen wat een CDN voor impact heeft op jouw website.

Screenshot van Pingdom tools

tools.pingdom.com

Analytische tools

Nu we de beveiliging in orde hebben, en ook onze website een performance boost hebben kunnen geven, is het tijd om de website verder te monitoren. Je wilt waarschijnlijk ook graag weten hoeveel bezoekers er dagelijks op je website te vinden zijn, waar deze vandaan komen, en wellicht wil je ook weten welk browser, apparaat en software deze bezoekers gebruiken. Dit is allemaal mogelijk door het gebruik van analytische tools. Deze tools zijn over het algemeen gratis verkrijgbaar! Een bekende analytische tool is Google Analytics.

1. Google Analytics

Het meest bekende op het gebied van analytische tools is toch wel echt Google Analytics. Het gebruik van Google Analytics is volledig gratis! Met Google Analytics is het mogelijk om bezoekers te monitoren op geolocatie, software eigenschappen, pageviews, conversie, talen, klikken en nog veel meer!

preview van Google Analytics

analytics.google.com

2. Hotjar

Hotjar mag zeker niet aan jouw website ontbreken! Hotjar is zo ontwikkelt dat het jou als beheerder op een snelle en visuele manier kan uit leggen hoe bezoekers over jouw webpagina’s heen surfen. Met Hotjar worden clicks en muis verslepingen nauwkeurig gelogd. Ook houd Hotjar een heatmap bij, waarop veel aangeklikte locaties op je websites in kleurgradaties beginnen op te kleuren.

Preview Hotjar website

www.hotjar.com

3. Mixpanel

De analytische tool Mixpanel staat voor het verhogen van snelheid en innovatie. De tool zelf is erg duidelijk en overzichtelijk. Met dit analyse platform kunnen bedrijven uitvoerige analyses maken om erachter te komen hoe en waarom hun gebruikers communiceren en converteren op de website. De tool wordt gebruikt door meer dan 26.000 bedrijven verspreid over de hele wereld.

Preview van Mixpanel

mixpanel.com

4. Octoboard

Als laatste bespreken we Octoboard. Octoboard is officieel geen analytische tool, maar meer een grafische interface voor Google Analytics. Omdat het aflezen van data in Google Analytics voor een leek een beste opgave kan zijn, kun je met het gebruik van Octoboard wel in vereenvoudigde weergave je website statistieken aflezen. Het gebruik van Octoboard is gratis, en je kunt door middel van een koppeling met je Google Analytics account vrij eenvoudig de statistieken ophalen en inzien.

octoboard dashboard

www.octoboard.com

SEO tools

Tot slot willen we nog graag een paar onmisbare SEO tools behandelen. Naast deze tools zijn er nog een tal van andere tools, zoals marketing tools. Deze behandelen we graag een volgende keer. Laten we nu verder gaan met de SEO tools. Nadat je de beveiliging in orde hebt, de performance van de website voldoende is, en je ook beschikt over analytische tools kunnen we verder met het testen van de website op SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. Met een SEO tool kun je zien hoeveel backlinks er naar je website gaan, op welke zoekwoorden je website het beste scoort maar ook wat de leeftijd is van een domeinnaam, wat de domein reputatie is en wat bijvoorbeeld de geschiedenis is geweest van een website.

TIP! Meld je websites ook aan op Webwiki. Dit wordt ook geadviseerd bij tool #8 die we hier bespreken. Webwiki is vaak per land beschikbaar. Het is mogelijk meerdere vermeldingen te plaatsen per land en taal.

1. Google Search Console

Wil je hoog scoren in zoekmachine Google? Dan kan de Google Search Console zeker niet ontbreken! Met de tool Google Search Console is het mogelijk een sitemap te uploaden. Om te zien op welke keywords je website goed te vinden is, en wat het aantal clicks betreffen in combinatie van de gemiddelde positie, click through rate keer het aantal weergeven. We adviseren vandaag nog te starten met de Google Search Console, deze tool mag echt niet ontbreken aan jouw inventarisatie.

Preview van de Google Search Console

search.google.com/search-console/about

2. Bing Webmaster Tools

Qua gebruik en functionaliteiten lijkt Bing Webmaster Tools erg veel op Google Search Console. Het grote verschil is dat Bing Webmaster Tools gericht is op de zoekmachine Bing.com, een zoekmachine afkomstig van Microsoft. Ook al gebruik je zelf geen Bing.com, toch is het handig om je website hierin aan te melden. Bij alle nieuwe computers met Windows 7, 8, 10 of 11 wordt er standaard Microsoft Edge geïnstalleerd. Dit browser gebruikt als standaard zoekmachine Bing.com.

Preview van Bing Webmaster Tools

www.bing.com/webmasters

3. XML-Sitemaps

Nu je wellicht jouw website hebt toegevoegd aan de Google Search Console en Bing Webmaster Tools zul je ook een sitemap moeten uploaden. Dit omdat een crawler bot de webpagina’s op een andere manier leest dan dat we dat doen. Omdat het maken van een sitemap best veel werk kan zijn, en misschien een beetje ingewikkeld kun je ook automatisch een sitemap laten genereren via de tool van XML-Sitemaps.

Preview van de website xml-sitemaps.com

www.xml-sitemaps.com

4. Ahrefs backlink checker

Een erg bekende en veelgebruikte tool is de backlink checker van Ahrefs. Deze tool berekend je domein reputatie op basis van het aantal backlinks. Elke backlink is weer anders qua waarde. Heb je een backlink ofwel een dofollow link vanaf een website met een hoge domein reputatie, dan zal de link juice meer bedragen, dan vanaf domeinen met een lagere reputatie. Je kunt de backlink checker gratis gebruiken.

Preview van de Ahrefs Backlink Checker

ahrefs.com/backlink-checker

5. Ahrefs Site Explorer

Ook een onmisbare tool van Ahrefs is de site explorer. Deze tool is deels gratis en deels betaald. Zo kun je bepaalde onderdelen niet inzien zonder dat je hier op geabonneerd bent. Wel krijg je met de Site Explorer een perfect inzicht zoals backlinks, dofollow backlinks en nofollows, alle URL’s en wat de status betreft van al deze URL's. Zo kun je zien of een URL wel juist doorverwijst of dat deze een 404 fout geeft. Ook kun je je inschrijven voor een dagelijkse scan, je krijgt per e-mail één keer per dag een rapport toegezonden. Hiervoor dien je wel een (gratis) account voor aan te maken.

Preview van de Ahrefs Site Explorer

ahrefs.com/site-explorer

6. Majestic

Een andere bekende SEO tool is de websitescanner van Majestic. Majestic werkt aan de hand van een TrustFlow (TF) en een CirculationFlow (CF). Het is de bedoeling de TF & CF zoveel mogelijk in balans te houden. Je kunt maximaal 1 tot 3 gratis scans per dag uitvoeren. Je kunt ook via andere kanalen de TF & CF inzien, bijvoorbeeld via de tools van WSC.

Preview van de Majestic tool

majestic.com

7. MOZ SEO Analyze

Een erg bekende tool is de SEO analysis tool van MOZ. Met deze bekende tool krijg je een inzicht in de volgende aspecten: Domain Authority, Backlinks, Spam score, Top Ranking Keywords, en voorspellingen.

Preview van Moz Domain Analysis Tool

moz.com

8. Domain Authority Checker WSC

Met de tool Website SEO Checker (WSC) kun je in een opslag eenvoudig zien wat je volgende scores zijn: Domain authority (DA), Page authority (PA), MOZ total backlinks (TB), MOZ quality backlinks (QB), percentage of quality backlinks (PQ), MOZ trust (MT), MOZ spam score (SS), Off-Page (OS), leeftijd, Alexa global ranking, Alexa traffic country, Majestic TF, Majestic CF, number of indexed urls (IX), Majestic DoFollow links (DF) en nog wat meer features! Deze mag wederom niet ontbreken in jouw lijstje!

Preview van domain authority checker

websiteseochecker.com/domain-authority-checker

9. SEMrush

Semrush is een SaaS-platform wat gebruikt kan worden voor het onderzoeken van ranking gegevens en zoekwoorden. Semrush is een bedrijf dat online analyse tools aanbiedt voor SEO-specialisten. Met Semrush beschik je over de volgende tools: uitgebreide website analyse, keyword onderzoek en longtail keywords genereren, de domain authority vastellen, het aantal backlinks bekijken en verder analyseren. Semrush is een goede aanvulling in combinatie met de performance tool Pingdom.

Preview van de SEMrush tool

www.semrush.com

10. Serpfox

De ultieme tool voor het inzetten op SERP. De tool werkt als volgt, Serpfox crawlt duizenden zoekresultaten van zoekmachines en rapporteert de rangschikkingen van jouw websites aan je terug.

Preview van de Serpfox tool

serpfox.com

11. seobility SEO Checker

Nog een erg handige tool is die van seobility. Deze SEO tool geef je een goed inzicht over je meta informatie, pagina kwaliteit, pagina structuur, link structuur, server en overige externe factoren. Zo is het met de SEO Checker van seobility een eitje om te achterhalen of je wel een H1 tag hebt, of dat je er misschien wel meerdere hebt! Tevens krijg je bruikbare tips die vrij eenvoudig zijn toe te passen! Een echte aanrader onder de SEO tools!

Preview van de Seobility tool

www.seobility.net/en/seocheck

12. Wayback Machine

Een erg bekende tool, niet alleen bekend bij webmasters en ontwikkelaars, maar ook bij andere doelgroepen. Deze tool geeft je inzicht in de website geschiedenis. Wil je bijvoorbeeld een domeinnaam kopen, en wil je graag weten of dit domein eerder geregistreerd is, of wat voor soort website er op heeft gestaan? Dan kun je het best gebruik maken van Wayback Machine.

Preview van het Web Archive

web.archive.org/

Conclusie

In deze blog hebben we veel tools besproken die je kunnen helpen bij het optimaliseren, beveiligen, beter vindbaar maken van jouw website. Omdat het aanbod vandaag de dag enorm is, kunnen we niet alle tools behandelen. Wat we ook kunnen concluderen is dat er veel tools zijn die eigenlijk precies hetzelfde doen.Toch blijft het verstandig je website via meerdere tools te testen, om zo een compleet beeld te schetsen. Zoals jullie hebben kunnen zien in de screenshots is er voor briing.nl, deze website dus nog veel winst te behalen!